Tuesday, June 19, 2012

Islam di Andalus

SEPANYOL

Panglima yang amat berjasa dalam pembukaan  islam di Andalus adalah Musa bin Nushair dan Thariq bin Ziad. Andalus adalah sebahagian daripada Afrika Utara tetapi lama kelamaan Andalus membentuk keperibadiannya sendiri dengan mempunyai gabenor tersendiri yang tunduk kepada kerajaan pusat di Damsyik. Sepanyol berada di bawah pemerintahan umat islam selama kira-kira hampir lapan abad iaitu mulai pada tahun 92Hijrah bersamaan dengan tahun 711 Masihi sehingga jatuhnya kota Geranada.

            Setelah islam bertapak di Andalus, orang-orang Yahudi dari Timur mulai masuk. Cordova merupakan tempat tumpuan utama mereka kerana ia merupakan pusat kegiatan ekonomi dan politik. Mereka juga telah mendapat tempat di kalangan masyarakat Andalus, sehingga ada di antara mereka menjawat jawatan penting seperti doktor, pendidikan, ekonomi dan sebagainya. Terdapat sebuah sekolah Yahudi yang terkenal di kalangan masyarakat umum dengan pengajian kitab Talmudnya.

           Dalam waktu yang singkat sahaja agama islam telah tersebar luas di kalangan penduduk tempatan di Andalus. Salah satu faktor yang mempercepatkan perkembangan islam di Andalus adalah sikap toleransi Islam sendiri terhadap penganut Kristian. Mereka tidak dipaksa memeluk islam tetapi hanya dikehendaki membayar cukai jizyah kepada pemerintah islam.

            Sikap toleransi pemerintah islam serta pergaulan bebas di antara orang-orang islam dengan kristian mengakibatkan berlakunya pengasimilasian penganut kristian Andalus dengan budaya Arab Islam. Pengajian bahasa arab pula telah menggantikan pengajian bahasa Latin. Demikianlah kehadiran islam yang telah mengubah corak dan pelbagai lagi sistem budaya masyarakat Andalus. Dengan ini, dakwah islam terbukti telah berlaku di Andalus.

No comments:

Post a Comment